Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Kundorientering och värdeskapande processer
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Kundorientering och värdeskapande processer
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Kundorientering och värdeskapande processer
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Kundorientering och...
  3. Kursplan

Kundorientering och värdeskapande processer
7,5 hp

Kurskod: FE6825

Beslut: Kursplan ännu ej fastställd.

Nivå: Avancerad nivå

Ämne/områdeskod: Företagsekonomi (FÖA)

Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Företagsekonomi

VFU-andel: 1,5 hp

Engelsk titel: Customer Perspectives and Value-Creating Processes

Allmänna uppgifter

Kursen ges under första terminen inom Magisterprogrammen Internationellt företagande och marknadsföring samt Revision och styrning, som fristående kurs samt för utbytesstudenter. Kursen innehåller 1,5 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Studieform: Högskoleförlagd.

Undervisningsspråk: Engelska (vid enbart svenskspråkiga studenter kan undervisningen komma att ske på svenska).

Fördjupningsnivå

A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Godkänt resultat om minst 135 hp, varav minst 75 hp inom företagsekonomi inklusive godkänd kandidatuppsats i företagsekonomi 15 hp eller motsvarande.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten dels ska utveckla en teoretisk förståelse för kundorientering och varför detta är viktigt, dels ska utveckla kunskap och kompetens när det gäller hur man kan arbeta med kundorientering och kundvärdeskapande processer i olika organisationer. Kursens syfte är också att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om företagsetik inom området kundorientering och värdeskapande processer i samverkan med näringslivet.

Innehåll

Kursen behandlar olika teoretiska ramverk som utgångspunkt för kundorientering, såsom B2B-marknadsföring, relationsmarknadsföring, service management och tjänstemarknadsföring. Kursen innehåller bland annat följande: problematisering av kundbegreppet i olika kontexter, den kundorienterade organisationen, kundvärdeskapande processer, kundinteraktion, samskapande av värde samt förtroende och engagemang.

Kursen innehåller även en fördjupning i företagsetik som tar upp företagsetiska frågeställninar och dilemman inom området kundorientering och värdeskapande processer.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna beskriva och förklara begrepp, modeller och teorier relevanta för kundorientering och värdeskapande (1)
  • kunna identifiera, förklara och analysera de utmaningar som möter företag och organisationer i samband med värdeskapande (2)
  • kunna redogöra för relevanta hållbarhetsfrågor inom kundorientering och värdeskapande processer utifrån ett företagsetiskt perspektiv (3).

Färdigheter och förmågor
Efter genomgången kurs ska studenten

  • inom ramen för kundorientering och värdeskapande processer kunna identifiera problem, kritiska och viktiga aspekter, frågeställningar och dilemman relevanta för olika organisationer utifrån ett företagsetiskt perspektiv och utifrån insamlad verksamhetsdata (4)
  • kunna tillämpa begrepp, modeller och teorier för att analysera och utveckla ett kundorienterat ledarskap (5)
  • utifrån relevanta teorier kunna beskriva och förklara skillnaderna mellan ett produktorienterat och ett tjänsteorienterat tankesätt samt vad dessa båda tankesätt får för konsekvenser för värdeskapandet (6) 
  • kunna föreslå och tillämpa metoder och verktyg för att öka medvetenheten om och skapa förutsättningar för att lyfta kundperspektivet i olika organisationer (7)
  • kunna utforma dokument i enlighet med vedertagna akademiska krav på språk och form samt med tydliga argument (8)
  • kunna genomföra en muntlig presentation i enlighet med vedertagna affärsmässiga eller akademiska krav på språk och form (9).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • utifrån vetenskapliga, etiska och samhälliga aspekter kunna identifiera, problematisera och diskutera värdeskapande i olika kontexter (10).

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, fallstudier, och seminarier.

Kursmomentet företagsetik består av föreläsningar, seminarier, handledning och VFU. I genomförandet ingår att på olika sätt samarbeta med en eller flera VFU-samarbetspartners för att reflektera kring etiska dilemman, ansvarighet och professionell handlingskompetens. Skriftliga reflektionsrapporter, seminarieaktiviteter, muntliga presentationer och feedback kring kurskamraters arbeten ingår.

Examination – prov och former

Delprov 1 (2 hp) Begrepp, modeller och teorier. 
Salstentamen. Lärandemål 1 och 5 - 7 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 2 (1 hp) Litteratur om kundorientering och värdeskapande processer.
Individuella muntliga uppgifter. Litteratur som redovisas och diskuteras vid seminarier. Lärandemål 1, 2 och 5 - 7 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas. 

Delprov 3 (2 hp) Fallstudier om kundorientering och värdeskapande processer.
Skriftliga uppgifter, i grupp. Fallstudier som redovisas genom skriftliga inlämningar samt diskuteras vid seminarier. Lärandemål 1, 2, 5 - 8 och 10 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 4 (1 hp) Centrala begrepp - specialisering.
Studentföreläsning, i grupp. Specialisering inom centrala begrepp som redovisas genom inlämning av Powerpoint (eller motsvarande) och studentföreläsning vid seminarium. Lärandemål 1, 2 och 9 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 5 (1,5 hp) Företagsetik.
Muntlig examination med förberedelser, VFU och individuell skriftlig avrapportering. Lärandemål 3, 4 och 10 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) tillämpas. För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 1 och 3.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

I förtid avbruten verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

En student kan tvingas avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet eller synnerligen olämpligt uppträdande kan komma att skada annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen eller om student bryter mot ingångna avtal eller gällande regelverk som berör den verksamhetsförlagda utbildningen. Om ett avbrytande sker ska en individuell plan bestämmas för studenten och delges henne eller honom skriftligen. I planen ska de brister avseende kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten uppvisar anges, vilket stöd studenten kan få från Högskolan för att avhjälpa dessa brister samt hur och när kontrollen av att studenten uppnått erforderliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska ske. En student äger rätt till maximalt två kontrolltillfällen. Studenten får inte delta i verksamhetsförlagd utbildning på nytt innan kontrollen skett och studenten har konstaterats besitta de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs.

Förslag till individuell plan ska beslutas gemensamt av programansvarig, examinator på aktuell kurs och av studentkåren utsedd representant. Beslut om avbrytande av students VFU och fastställande av individuell plan fattas av Rektor efter föredragning av programansvarig. Beslut om studentens fortsatta deltagande i verksamhetsförlagd utbildning, efter uppvisande av nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt, fattas av programansvarig.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Kursplan ännu ej fastställd.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Grönroos, C. (2015), Service management and marketing : managing the service profit logic. 4 upplagan. Chichester : John Wiley & Sons (522 s).

Vetenskapliga artiklar om cirka 500 sidor.

Kortadress: www.hkr.se/kfe6825

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025